Vanavond zijn de winnaars van de Dutch Game Awards 2024 bekendgemaakt op dé toonaangevende awardshow voor de Nederlandse game-industrie. De awardshow vond plaats tijdens Dutch Media Week in Beeld & Geluid te Hilversum. Winnaars De Dutch Game Awards kent verschillende categorieën, van ‘Best Game’ tot ‘Best Innovation’ en een viertal special awards. De winnaars zijn gekozen door een professionele en diverse jury. Naast een award krijgen de winnaars ook een plek in de collectie van Beeld & Geluid, waar de games als cultureel erfgoed voor de eeuwigheid bewaard worden.
En de winnaars zijn…!
Best Game: News Tower – Sparrow Night
Best Art: Bomb Rush Cyberfunk – Team Reptile
Best Audio: News Tower – Sparrow Night
Best Innovation: The Score – The Smartphone Orchestra (produced by WildVreemd)
Best Technology: The 7th Guest VR – Vertigo Games
Best Game Design: News Tower – Sparrow Night
Best Applied Game: Jungle the Bungle – Hulan
Best Debut Game: News Tower – Sparrow Night
Best Student Game: King of the Bridge – Finn Schuuring, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
De grote winnaar van dit jaar is News Tower van Sparrow Night. De jury koos News Tower als winnaar in de categorieën Best Game, Best Audio, Best Game Design en Best Debut Game: In alle opzichten is News Tower een knallend debuut. Zoals in elke goede game wordt elk mechanisme optimaal gebruikt; de diepgang van de gameplay is geschikt voor zowel strategieliefhebbers als nieuwkomers en maakt het elke keer leuk als er een nieuwe krant wordt afgedrukt. Verder bevat de game een indrukwekkende variatie in de soundtrack en neemt de muziek je mee van de Roaring Twenties tot de Grote Depressie en weer terug. Alles komt samen in de game en vormt zo’n kloppend geheel waardoor de game boven de andere nominaties in de Best Game Award categorie uittorent.
Best Technology is gewonnen door The 7th Guest VR van Vertigo Games. De jury zei hierover: Het spel heeft een aantal leuke trucjes in petto, van een lantaarn die onthult hoe dingen er in het verleden uitzagen tot griezelig echte 3D-scenes en levensechte 3D-karakters. Het spel creëert een wereld die zowel geloofwaardig als onrealistisch is, met zeer goed gepolijste animaties die dit beeld ook nog eens verder versterken! Over Hulan met de Best Applied Game award voor Jungle The Bungle zei de jury: De grote variatie, uitstraling, thematiek en pakkende muziek maken dit taalleerspel een leuke ervaring die zeer geschikt is om zowel thuis als op de basisschool te spelen. Hoewel het spel nog in ontwikkeling is en ruimte biedt voor perfectie, is de jury onder de indruk van de manier waarop het leren daadwerkelijk is omgezet in de game. Het mooiste compliment is misschien nog wel dat het moeilijk was om te stoppen met het spel, zelfs voor volwassenen!
Bomb Rush Cyberfunk van Team Reptile wint Best Art: De game toont een unieke stijl die consistent terugkomt in elk klein detail van de game en daarbij trouw blijft aan de culturele expressie van straatkunst. Dit draagt bij aan de immersie terwijl het ook functioneel blijft! The Score van The Smartphone Orchestra (produced by WildVreemd) is verkozen tot Best Innovation: The Score vindt opnieuw uit hoe je een klassiek muziekconcert kunt ervaren. Niet alleen voor het publiek, maar ook voor de muzikanten! Voor beiden een compleet unieke ervaring, want geen enkele versie van The Score zal ooit hetzelfde zijn. We zien dat deze ervaring zich internationaal uitbreidt en een nieuw soort publiek naar de concertzalen trekt.
Best Student Game is gewonnen door King of The Bridge van Finn Schuuring: Kennis van schaken kan een nadeel zijn in deze schaakuitdaging! Denk buiten het bord, soms letterlijk, terwijl je de strijd aangaat met de AItegenstander die steeds nieuwe regels introduceert. De juryleden waren onder de indruk van het spel omdat het niet volgens het boekje wordt gespeeld.
Special Awards
De Special Awards zijn in het leven geroepen voor de studio’s, personen of initiatieven die soms wat meer op de achtergrond spelen, maar wel belangrijk zijn voor de Nederlandse game-industrie. De winnaars voor de Special Awards zijn:
Inclusion Award – Zuraida Buter
Zuraida maakt al meer dan 20 jaar deel uit van de industrie als mentor, jurylid, docent, spreker, adviseur, organisator van game jams en evenementen, en werkt altijd aan manieren om de industrie toegankelijker te maken voor indie-ontwikkelaars en vrouwen in games. Via evenementen als AMAZE, de Global Game Jam, Independent Games Festival of het Playful Arts Festival brengt ze kunst, cultuur en spel dichter bij elkaar, waardoor de game-industrie wordt opengesteld voor verschillende perspectieven en talent.
Awesome Achievement – Dutch Game Garden
Sinds 2007 heeft de Dutch Game Garden honderden ontwikkelaars en professionals uit de game-industrie geholpen door een startpunt in de industrie te zijn. Altijd bereid om te helpen en te ondersteunen via het incubatieprogramma, netwerklunches, mentorprogramma’s en pitch perfect, en door in het algemeen een gastvrij en zichtbaar “infopunt” te zijn. Onze Nederlandse Game Hub en Clubhuis zullen zeker gemist worden!
Best Studio – &ranj
&ranj is 25 jaar geleden begonnen als een van de eerste applied games-studio’s in Nederland en heeft de focus op hoogwaardige gameprojecten nooit verloren. Altijd strevend naar innovatie en trouw blijvend aan hun eigen filosofie over wat toegepaste games de wereld moeten brengen.
Career Achievement – Derk de Geus
Het bijna twintig jaar draaiend houden van een game-studio is geen sinecure, maar alsof dat nog niet uitdagend genoeg was, besloot Derk in 2019 de verandering te zijn die de Dutch Games Association volgens hem nodig had en nam daarom de rol van voorzitter op zich. In vier jaar tijd heeft Derk de DGA weer van de grond af opgebouwd en de solide basis gelegd waar de vereniging vandaag de dag op gedijt.