Het veertiende deel in de Assassin’s Creed-franchise komt steeds dichterbij. Waar een kleine teaser al was vrijgegeven is er nog veel onbekend of onduidelijk over Assassin’s Creed Shadows (eerder bekend als Red). Wij zetten al het nieuws voor je op een rijtje.
Sinds de release van de allereerste Assassin’s Creed snakken fans naar een Japanse setting in de franchise – uiteraard door de overeenkomsten van de ninja’s en assassins. Het wachten van deze fans wordt eindelijk beloond. Ubisoft heeft namelijk bevestigd dat Assassin’s Creed Shadows zich in Japan afspeelt, en heeft een kleine teaser gedeeld waarin duidelijk te zien is dat de nieuwe Assassin’s Creed zich in het land van de rijzende zon af gaat spelen.
Releasedatum Assassin’s Creed Shadows
Assassin’s Creed Shadows verschijnt op 14 februari 2025 voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, pc (Ubisoft Store, Epic Games Store), Mac (Mac App Store) en Amazon Luna. Ook zou de game beschikbaar moeten komen op de nieuwe hub Assassin’s Creed Infinity.
Uitstel
Assassin’s Creed Shadows werd uitgesteld van november 2024 naar februari 2025. Volgens Ubisoft is het spel erg ambitieus en is er meer tijd nodig om de ervaring te “verfijnen”, zeker na de wisselende ontvangst van Star Wars Outlaws. Iedereen die de game heeft gereserveerd ontvangt zijn of haar geld terug, en toekomstige pre-orders geven kosteloos toegang tot de eerste uitbreiding van de game.
Volgens Insider Gaming vroegen werknemers al maanden om uitstel. Volgens de ontwikkelaars van Shadows die het platform over dit onderwerp gesproken heeft, hebben ze momenteel vooral nog tijd nodig om bugs aan te pakken en om aanpassingen te maken aan enkele gameplaymechanieken, gebaseerd op de feedback die uit de verschillende speeltesten is gekomen.
Hierbij wordt specifiek benoemd dat Ubisoft de tijd neemt om de historische en culturele kritieken die Shadows al heeft ontvangen goed onder de loep te nemen, waaronder de weergave en het verhaal van Yasuke.
Cinematic trailer
Ubisoft toonde op 15 mei officieel de eerste trailer van Assassin’s Creed Shadows, voorheen bekend als Codename Red.
Het gaat om een ‘cinematic reveal trailer’ – in lijn met hoe vorige Assassin’s Creed-games werden onthuld.
Hoofdpersonage(s) Assassin’s Creed Shadows
Assassin’s Creed Shadows heeft twee hoofdpersonen genaamd Yasuke en Naoe, waar spelers op ieder moment tussen kunnen wisselen.
Yasuke is een Afrikaanse samoerai in dienst van Oda Nobunaga, een prominente daimyo. Yasuke is net als Oda een non-fictief personage dat echt bestaan heeft. Waar je in de Assassin’s Creed-games wel historische figuren tegenkomt, is dit de eerste keer dat spelers zelf een non-fictief personage onder de knoppen nemen. Yasuke’s vechtstijl is gebaseerd op precisie en kracht. In de trailer is te zien dat hij onder andere bewapend is met een katana en een kanabo. Meer over wie hij was en wat dat kan betekenen voor de game, kun je hier lezen.
Een belangrijk verschil tussen Yasuke en Naoe is dat de eerste niet alle omgevingen en objecten kan beklimmen. Daarmee zet Ubisoft hoger in op de verschillende gameplay-elementen van elk personage.
De tweede hoofdpersoon Naoe is een shinobi (ninja). Zij is wel een fictief personage, al is haar vader in de game de legendarische shinobi Fujibayashi Nagato. Naoe is duidelijk meer gericht op stealth en bezit onder anderen een hidden blade en een grijphaak. Ze is duidelijk wendbaarder dan Yasuke en kan voor het eerst in de franchise kruipend te werk gaan.
Tijdlijn Assassin’s Creed Shadows
Assassin’s Creed Shadows speelt zich af in feodaal Japan, tijdens de Sengokuperiode afspeelt. De Sengokuperiode wordt gezien als de periode waar veel burgeroorlogen plaatsvonden. De game begint in het jaar 1579, hoeveel tijd er gedurende het verhaal verstrijkt is nog niet bekend.
Gameplay Assassin’s Creed Shadows
Assassin’s Creed Shadows richt zich op twee personages, en daarmee ook op twee verschillende gameplaystijlen. Yasuke richt zich op gevechten, met name duels tussen twee personages. Met zijn kanabo slaat hij eenvoudig vijanden tegen de grond, terwijl hij met zijn katana een stuk sneller is. Ook kan Yasuke gevechtshoudingen aannemen die riskanter zijn qua timing. Het valt op dat gevechten in Shadows vooral bestaan uit duels tussen twee personages.
Naoe is daarentegen beter in stealth. Met haar kusarigama kan ze vijanden naar zich toetrekken en slingeren door een ruimte. Ook kunnen spelers nu voor het eerst in de franchise kruipen en speelt lucht een grotere rol bij ongezien blijven. Daarbij kunnen spelers zich verstoppen in verschillende omgevingen, waaronder het plafond.
Ook verandert Shadows de manier waarop spelers de wereld ontdekken enigszins. Wanneer spelers een eagle point vrijspelen wordt slechts een deel van het gebied zichtbaar, zodat spelers gemotiveerd worden om de delen daartussen te verkennen.
Tijdens de Xbox Games Showcase op 9 juni en Ubisoft Forward op 10 juni werd de eerste gameplay van Assassin’s Creed Shadows getoond.
Ubisoft zou aan co-op-modus voor Assassin’s Creed Shadows werken
Dat claimt Insider Gaming te hebben vernomen. Volgens de website draagt de co-op-modus de codenaam League. Er zou geen precieze releasedatum voor de modus zijn, zeker niet sinds Shadows onlangs werd uitgesteld naar 14 februari 2025. De co-op-modus zou echter wel al lang voor dit uitstel in ontwikkeling zijn geweest, en zou dus niet de oorzaak van het uitstel zijn.
Verdere details over de co-op-modus zijn er niet. Aangezien Shadows twee hoofdpersonages bevat, is het aanneembaar dat de modus één speler in de huid van Naoe laat kruipen, terwijl de andere speler Yasuke bestuurt.
Volgens eerdere geruchten wordt Assassin’s Creed Invictus, dat nog niet onthuld is, een volledige multiplayergame. Onlangs werd er nog geclaimd dat die game deels geïnspireerd is door Fall Guys.
Engine Assassin’s Creed Shadows
Ubisoft zou met Assassin’s Creed Shadows geen gebruikmaken van een nieuwe engine, maar wel van de Anvil Pipeline, zo meldt InsiderGaming. De Anvil Pipeline zou de verschillende Assassin’s Creed-studios makkelijker met elkaar laten samenwerken aan de titel, wat de technische staat van de game ten goede moet komen. Dat betekent ook dat de teams die aan Red werken gameplay-aspecten waaronder animaties, het parcours-systeem en dynamische weersveranderingen hebben moeten aanpassen.
Assassin’s Creed Infinity
Website Insider Gaming heeft een kleine demo onder ogen gekregen, waarin de hub van Infinity te zien was. Vanuit deze hub springt de speler in een paar seconden in Assassin’s Creed Shadows – of welke andere game dan ook – en wordt de draad weer opgepakt waar gestopt is. Infinity volgt het concept van een live-service-game en samen met Red uitkomen.
In de hub is er een winkel te vinden die ‘The Exchange’ heet, waar men cosmetics voor personages kan kopen en door middel van ‘Synchronisation’-verhalende mini-battle passes – ook wel Projects genoemd – kan kopen voor meer cosmetics. Deze Projects worden constant toegevoegd om nieuwe content te ondersteunen, of reden te geven om te spelen tussen releases.
Het plan zou momenteel zijn om elke twee jaar een grote Assassin’s Creed-game op het platform uit te brengen, met daar tussenin een ietwat kleinere titel. Assassin’s Creed Shadows staat voor eind 2024 op de planning, en er zou volgend jaar een kleinschalige multiplayer-game uit moeten komen. In 2026 zou Hexe uitkomen als grote titel. Verder werkt Ubisoft nog aan een remake van Assassin’s Creed Black Flag, Project Nebula – dat zich in India, het Azteekse rijk en mediterrane gebieden af zou spelen -, een co-op-ervaring genaamd Raid, de multiplayergame Echoes en mogelijk nog een andere remake.
Assassin’s Creed Shadows werd samen met Assassin’s Creed Hexe onthuld onder Assassin’s Creed Infinity. Het idee achter Infinity is dat het als een interactieve hub moet dienen waarin je toegang hebt tot meerdere Assassin’s Creed-games, -modi en andere opties. Het is nog onduidelijk wat Infinity precies betekent voor Assassin’s Creed Red.
Debugmenu
In een afbeelding die werd gedeeld op Instagram en Reddit is wat lijkt op het debugmenu van Assassin’s Creed Shadows te zien. De silhouetten van de twee hoofdpersonen worden getoond. Daarnaast bevat het debugmenu de optie ‘select season’. Dit zou wellicht kunnen wijzen op een soort battle pass.